We've just launched our map. Add yourself by clicking here!

close

Vrije uitloop Nederlanders (free-roaming Dutch)

Tagged: 

pseudonymous donald

Vrije uitloop Nederlanders (free-roaming Dutch)

23/05/2019 at 13:49

This topic is limited to people within the legal juristiction of the Netherlands, so it’s in Dutch. Anything important will be shared elsewhere…

 

Landgenoten!

ahum…

Ik ben op zoek naar mensen die nog actief zijn binnen Nederland op dit forum.

Niet noodzakelijk met betrekking tot het forum zelf, maar simpelweg om te kijken of er nog contacten zijn te leggen met mensen die in dezelfde richting denken, en als zodanig ook (ooit) op dit forum zijn terecht gekomen.

 

Ik heb geprobeerd om mensen in mijn regio rechtstreeks te benaderen via het forum, maar ik heb nog geen enkele reactie op terug gekregen (behalve van @davehakkens zelf, dat dan weer wel).

 

Laat in deze Topic weten dat je er (nog) bent (reply/friend/like/whatever) en ik zal me inzetten om te kijken wat we lokaal (Nederland) voor elkaar kunnen betekenen.
Ik heb al een paar stichtingen in de startblokken staan, dus het hoeft niet tot ‘woorden’ beperkt te blijven (daden implicerend (ik kom echter uit Eindhoven, mocht dit misverstanden oproepen ;-))).

 

Plastic is overal (chemisch) hetzelfde.

Wetten en mogelijkheden niet.

So let’s meet!

 

Ik zeg er nu al bij dat een oorverdovende stilte ook een antwoord is, als in “nee heb je en ja kan je krijgen”.
Ik weet hoeveel Nederlanders zich hebben aangemeld op dit forum, dus geen reactie is ook een reactie….

18 replies
5 subscribers
0 saved
3 likes
sort on most likes
starter
23/05/2019 at 18:44

Hi there, Dutchie here!

Even though you stated that your purpose serves natives mostly, I’m going to be stubborn here and still comment in English for practical reasons. I hope to get a broad as possible scope.

I have been lurking this forum for quite a while now. It started with pure curiousity, but lately I also do it because I am looking for connections myself. Namely, I am doing a thesis research about cleaning plastic litter from Dutch rivers, in the concept op a value chain. And I am DESPERATELY looking for respondents!

Let me introduce it briefly:
The applied research group Sustainable River Management aids people and organisations in realising objectives laid out by the government (like the SDG’s of the UN, or the Communal Approach to Plastic Litter of the MIW) by supporting them with information in the form of research and lessons learnt.
They have come to the conclusion that they have a lack of information about the perspectives of these participants, as participants of a plastic litter value chain, in the concept of a circular economy. I have made an inductive qualitative research, that is going to explain the chain perspectives and analyse its strengths and weaknesses. But, there were some difficulties along the way and now I need to start interviewing, but I’m still looking for participants!!

So, are you -or do you know- entrepreneurs/ NGO’s or public organisations that function as one of the chain segments (or have an interest to do so) of the plastic litter chain? Please contact me!

Chain segments: River management -> Litter catcher -> Processor -> Recycler -> Customer

warrior
23/05/2019 at 18:54

Hoi @Rutger,

 

een goed initiatief, en ik sta er 100% achter, maar maak er een een eigen Topic van, anders ben je alleen maar dat van mij aan het kapen 😉

 

Een eigen topic maakt het ook mogelijk om er van buitenaf naar te linken.

 

Medelanders aansporen om mee te doen aan het onderzoek, daar is deze topic WEL voor bedoeld.

 

Oftewel:

Maak een eigen Topic voor je onderzoek, en vraag mij/ons om mee te helpen er mensen naartoe te sturen (en zelf mee te doen, natuurlijk).

Op die manier vullen we elkaar aan, in plaats dat we elkaar in de weg zitten!

 

PM me als je meer wilt weten…

 

 

new
23/05/2019 at 20:40

Wat leuk te zien dat er nog leven is hier. Ik heb mij ooit aangemeld omdat ik het wel zag zitten. Voor nu ben ik aan het wachten totdat V4 klaar is voor gebruik.

Ik hoop binnenkort weer in het bezit te zijn van een ladersnijder. Daarmee hoop ik dat er minstens 1 soort plastic te snijden valt dat gerecycled materiaal is. Hier kunnen dan weer mooie dingen ontstaan.

Ook ben ik van plan om een recycling punt te maken in Hoogeveen. Dat is alleen wel toekomst muziek.

Dus als er iemand tussen zit die platen kan maken die veilig zijn voor in een ladersnijder. Stuur maar een PM

Verder ben ik nog op zoek naar mogelijkheden met gerecycled plastic.

Groeten,
Jeroen Ruiten

warrior
23/05/2019 at 20:52

Hoi @jeroenr ,

Ik heb hier ook al een lasersnijder klaar staan om te testen 🙂

Al vrees ik dat het frezen wordt.

Ik houd je op de hoogte!

 

Donald

starter
24/05/2019 at 09:24

Beste Donald,

Momenteel is een aantal partijen in Maastricht bezig met het oprichten van de Precious Plastic Maastricht stichting. Daarin zitten o/a studenten van de universiteit, ondernemers in een creatieve broedplaats en medewerkers van een wijkgebonden ‘huis’ waar mensen terecht kunnen voor creatieve aktiviteiten. We zijn wel al bezig met de bouw van machines die later dit jaar ingezet gaan worden om de doestellingen van de stichting vorm te geven. Wil je wat meer weten/zien dan kun je Precious Plastic Maastricht op Facebook volgen.

Met vriendelijke groet, Rob Driessen

warrior
24/05/2019 at 09:46

Hoi @werkhuismaastricht / Rob,

 

Goed bezig!

Zit niet zo vaak meer op facebook, maar ik zal het in de gaten houden.

Houd ons / het forum ook op de hoogte van je activiteiten.

Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

 

 

helper
24/05/2019 at 11:56

hallo,

Bas Kramer uit obbicht limburg
ik ben de laatste tijd erg druk en kom veeeeel te weinig online meestal alleen als ik getaged word denk ik …owja
ik heb een oude bus in de loods staan ik heb diverse machines half af maar alles alleen is te moeilijk dus laat ik het vaak in de hoek liggen…sorry
maar nog steeds intresse
ik zie ook veel nederlanders die nog geen mappin hebben geplaatst dus ook erg moeilijk om ze bij elkaar te zoeken

groetjes bas

warrior
24/05/2019 at 12:12

Hoi Bas @basman

 

Wouw, een mobiele werkplaats, daar zouden heel veel mensen erg blij van worden denk ik, zeker omdat je ook een beetje centraal zit richting België en Duitsland.

 

Zou je er voor open staan om voor projecten ‘inhuurbaar’ te zijn?

(al was het maar tegen kosten en verblijf)

Of desnoods alleen de bus?

 

Ik denk dat als we er met een paar man de schouders onder zetten je binnen no-time operationeel zou kunnen zijn!

 

Ik ben op het ogenblik nog bezig met een beetje een inventaris te maken van de (nog) actieve Nederlanders, maar ga daarna ook iedereen nog een keer persoonlijk benaderen. Jouw mobiele werkplaats zou daarbij een mooi voorbeeld project kunnen zijn(!).

helper
24/05/2019 at 16:11

Hey Donald en andere Dutchies, Dit is Robbie uit de Zaanstreek.

 

Op dit forum aan komen waaien door de introductie van @Davehakkens en Project Kamp. Zelf ben ik op zoek naar een gelijkwaardig project om oud landbouwgrond om te zetten naar woon/werk gemeenschap met ecologisch economische doelstellingen zoals eetbaar bos, biologische landbouw, Mycologie, Biodiversiteit, het delen van informatie, erkende leerbedrijven, broedplaats voor nieuwe ecologische initiatieven, en meer.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een soortgelijk project op Nederlandse bodem, als co-operatie met winstoogmerk. Een Project Kamp dat kan uitbreiden en kan dienen als voorbeeld dat een transitie tussen ons huidig economisch model naar een efficient ecologisch economisch model voor minstens 200+ mensen.
Hierbij is het wel noodzakelijk dat de (financiële) drempel om te participeren niet te hoog is voor jongeren en jong volwassenen en tegelijkertijd het project kan faciliteren in zowel woningen als werkgelegenheid.

Kort samengevat zou je het een Ecodorp kunnen noemen welke als cooperatie door particulieren word opgezet om te voorzien in woon- en werk-gelegenheid met als oogmerk houdbare langdurige economische groei, ecologie, duurzaamheid en (tot op zekere hoogte) zelfvoorzienend leven als gemeenschap.

 

Alhoewel het leeuwendeel op dit forum hier voor Precious Plastic is gekomen ben ik daar niet bij betrokken, noch mee bezig. Als 3D tekenaar, ontwerper, houtbewerker ben ik de afgelopen jaren ook bezig geweest met onder andere:

Mycelium
http://onearmy.world/community/forums/topic/mycelium/
Imkeren
http://onearmy.world/community/forums/topic/beekeeping-apiculture/
Socio-economische theorie en toepassingen daarvan

http://onearmy.world/community/forums/topic/a-policy-for-project-kamp/

http://onearmy.world/community/forums/topic/template-of-human-necessities/
Parametric design & Visual Programming

(Grasshopper for Rhino)

Organic Farming & Nutrition

(Van meer dan 4 paranoten per dag krijg je selenium vergiftiging en valt je haar uit) XD

 

Alhoewel er vele ecodorpen in Europa zijn is het principe in ons kikkerlandje op een paar projecten na ver te zoeken. Tevens word een woon/werk combinatie niet erg aangemoedigd en draaien de meeste initiatieven op vrijwilligerswerk en bijdragen van particulieren. Toch is er veel animo voor een nieuwe manier van wonen en werken. De Tiny house beweging is hier een goed voorbeeld van maar zij hebben ook veel moeite om voeten in de aarde te krijgen en moeten het vaak doen met slechts tijdelijke oplossingen van gemeenten of particulieren.

 

Dit soort obstakels zouden overwonnen kunnen worden door als coöperatie kapitaal, kennis en overtuigingskracht bij elkaar te voegen. Vervolgens in samenwerking met de juiste gemeente een solide plan op tafel neer te leggen.

Vervolgens begint het echte werk, het realiseren van een gemeenschappelijk ideaal. XD

 

Dat is waar ik me mee bezig hou, geen plastic, wel CNCen, hout en plastic is niet zo heel verschillend daarin toch? 😉

 

Houdoe

Attachments:
warrior
24/05/2019 at 19:19

Hoi @Robb ,

Ambitieus, maar ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen!

 

Voel je je hierbij gebonden aan de Zaanstreek of zou overal in Nederland wel kunnen?

En wat heeft je prioriteit?

Het vinden van land, of het vinden van de mensen?

 

Ik help je graag met je project enik zie ook veel raakvlakken van waar anderen mee bezig zijn.

Laten we contact houden!

 

new
24/05/2019 at 20:42

Hoi hoi,

Fijn dat je dit topic hebt aangemaakt! We zijn vanuit Stichting Amarant in Oss begonnen met Plastik en Jij. Dit is een werkplek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt maar tegelijk ook een ontmoetingsplek, eetpunt, vraagbalie enz. Dus een deel van onze ambulante dienstverlening wordt collectief aangeboden. We hebben dankzij Albert Morgen nu een shredder en extruder en kunnen gaan beginnen zodra de randvoorwaarden ook gereed zijn. We hebben contacten gelegd met scholen, externe partners maar ook intern al een hoop gedaan. Waar we nu vooral nog vragen over hebben is afzuiging, dampen die vrij komen bij nummer 2 en 5, welke mallen, hoe zit het met gerycled plastic voor gebruik waar voedsel in komt. Keurmerk? Leuk om elkaar hier te treffen.

Gr Bibi

warrior
24/05/2019 at 21:50

Hoi @bibi,

Klinkt goed!

 

Goede ventilatie is inderdaad belangrijk. De dampen die vrijkomen met smelten vallen wel mee, maar bij oververhitting wordt het al snel gevaarlijk.

Mallen hoeven niet zo ingewikkeld te zijn, die worden somszelfs a van hout en alluminium tape gemaakt, maar het zal er natuurlijk vanaf hangen wat je wil maken en in welke oplagen.

Kwa voedselveiligheid blijft het moeilijk. Schoon plastic op de juiste temperatuur verwerken blijft op zich veilig (zeker als het plastic al voedselveilig was), maar dat is in Nederland vaak niet genoeg voor een keurmerk, waarbij ook naar het hele productieproces wordt gekeken, en van gerecycled plastic kan je natuurlijk nooit 100% garanderen dat het schoon is/was.

Daar zijn echter ook wel weer omwegen voor te vinden, al was het maar een ander materiaal gebruiken dan plastic(!)

Heel veel van deze info is ook terug te vinden op het Forum, en als je zover bent kan ik je daar naar doorverwijzen.

helper
25/05/2019 at 10:37

@Donald Thnx voor de reply! Even antwoord op je vragen

 

“Voel je je hierbij gebonden aan de Zaanstreek of zou overal in Nederland wel kunnen?”

 

Ja overal in Nederland, Belgie, Luxemburg, of aan de westkant van Duitsland zijn prima opties. Alles binnen een straal van 300km vanuit Utrecht is geschikt. Toch vind ik het belangrijk om dicht bij familie en vrienden te kunnen blijven en zij bij de co-op te kunnen betrekken. Tevens heeft het zo zijn voordelen om nauw samen te werken met het netwerk van ondernemers, bedrijven, colleges, enz. wat hier al is opgebouwd.

Alhoewel qua natuur en flexibiliteit een afgelegen stuk grond ergens in Frankrijk of Spanje qua regelgeving en financiering veel toegankelijker is maakt de afstand en de isolatie het project weer minder toegankelijk voor mensen die langdurige woon/werk behoeften hebben. Ook heeft het ideaal om een verbruikt stuk landbouwgrond of industrieterrein te remediëren tot groene oase zo zijn charmes.

 

“En wat heeft je prioriteit?

Het vinden van land, of het vinden van de mensen?” 

 

Als prioriteit zou ik zeggen dat een project als deze begint bij het vinden en verbinden van mensen. Zolang zij het eens kunnen worden over het gemeenschappelijk ideaal om aan een ecologisch verantwoord economisch systeem te werken, welke

1. Op lokale schaal voorziet in levensvatbare woon- en werkgelegenheid.

2. Op regionale schaal voorziet als economische stimulans voor de gemeente.

3. Op sociaal gebied een gemeenschap sticht welke transparant en toegankelijk is .

4. De natuur en biodiversiteit bevorderd en vastgestelde targets haalt met betrekking tot zelfvoorziening in levensbehoeften, vermindering of eliminatie van afvalstromen, vermindering van CO2 uitstoot, verbruik van grondstoffen en het toepassen van circulaire economische systemen.

 

In principe kan een “Project Kamp” een springplank zijn hiervoor. Het bij elkaar brengen van een kerngroep van individuen welke:

– Gezamenlijk een ideaal formulieren.

– Een beleid schrijven welke op democratische wijze de rechten en mogelijkheden van het individu waarborgt en tegelijkertijd voorziet in een protocol voor het maken van gezamenlijke beslissingen als coöperatie.

– Een volledig en transparant plan van aanpak maken.

– Een systematische benadering formuleren tot het behalen van economische en ecologische targets.

 

Dit alles is mogelijk online en door middel van meetups en vergaderingen. Op deze wijze kan dit proces kan online gedeeld worden met ieder die interesse heeft of een soortgelijk project wilt stichten.

 

Toch wil ik de nadruk leggen op de verantwoordelijkheid van het individu om actief deel te nemen in het maken van alle beslissingen en het delen van zijn/haar ideaal. In elke gemeenschap vormt zich bewust of onbewust een hiërarchie welke veel invloed heeft op het maken van keuzes en het denkbeeld/ideaal van de gezamenlijke coöperatie. Het vormen van een gemeenschaps- hiërarchie is haast niet te voorkomen. Zolang deze transparant is en door ieder aangesproken kan worden zal deze door middel van democratische besluitvoering geen dominante rol spelen in het maken van beslissingen als coöperatie. Dan moet alleen het project wel vanaf dag 1 voor iedereen toegankelijk zijn en op deze wijze beslissingen maken.

 

Tevens is het definiëren van kapitaal en eigendomsrechten vanaf dag 1 ook een belangrijk onderdeel. Hoeveel mensen?, hoeveel kapitaal?, hoeveel hectare?, hoeveel bestaande bouw koopt de coop op?. Waar ligt de grens tussen privé eigendommen en de gezamenlijke eigendommen van de coop?. Welk protocol is er voor de verantwoordelijkheden over de gezamenlijke eigendommen?. Welke rechten hebben ondernemers en bedrijven in de coop? etc.  Een grijs gebied is een ideale voedingsbodem voor dispuut en onenigheid en als realist ga ik zowiezo van uit dat mensen net zo vaak het oneens met elkaar zijn als dat ze het eens met elkaar zijn ;). Absoluut als je naar diversiteit in de gemeenschap streeft en mensen met vele verschillende idealen en achtergronden bij elkaar brengt.

 

warrior
25/05/2019 at 11:00

Hoi @Robb,

Het meeste van zo’n organistatie structuur heb ik in het verleden al uitgedacht (en uitgewerkt, maar alleen ‘leesbaar’ voor mij vrees ik).

 

Eigendomsrechten etc. hoeven alleen “naar buiten toe” (de reguliere economie/wetten) opgelosd te worden, omdat er intern alleen positief vruchtgebruik bestaat (in basis een ‘freeconomy’) waarin geld geen waarde heeft.

 

De beslissingsstructuur kan ‘draagvlak democratisch’ zijn, waarbij er zelfs uitgegaan wordt van meningsverschillen. Gaan we tomaten of spruitjes verbouwen? Draagvlak democratisch ga je kijken hoe beiden kunnen…

 

Een Manifest gaat het belangrijkste zijn vanaf dag 1.

Dit manifest is het ‘huishoudelijke reglement’ van de coop, de grondwet zeg maar.

Dit heb je ook nodig bij de oprichting, want de coop moet natuurlijk wel een ‘rechtspersoon’ zijn (voor de buitenwereld).

 

Ik had je ook al getagged in de Kamp and precious plastic Canada Topic. meer dan 200km vanaf Utrecht helaas (tenzij je Schiphol meetelt 😉 ), maar desalniettemin interessant!

 

Ik ben aan het kijken denken hoe we mogelijk een werkgroep kunnen creëren voor onze specifieke projecten, maar ik laat het je weten zodra ik daar uit ben.

Tot die tijd: Voel je vrij om me the PM-en met specifieke vragen.

Ik zal niet op de coop komen wonen (ik ben met mijn eigen Proof of Concept 1-mans-Urban Homestead bezig), maar verder kan je me op alle manieren aan het project verbinden!

wordt vervolgd…

helper
25/05/2019 at 11:32

@Donald

 

Nice!

“Eigendomsrechten etc. hoeven alleen “naar buiten toe” (de reguliere economie/wetten) opgelosd te worden, omdat er intern alleen positief vruchtgebruik bestaat (in basis een ‘freeconomy’) waarin geld geen waarde heeft.”

 

Moet bekennen dat ik persoonlijk geen voorstander ben van een interne freeconomy maar vind het een heel interessante theorie om te overleggen

 

Interessant hoe het oprichten van een gemeenschap veel gemeen heeft met het stichten van een nieuwe (micro) samenleving, maar zolang een Project Kamp geen volledig democratische beslissingsstructuur, een gezamenlijk manifest/grondwet/gedeeld ideaal en een levensvatbaar economisch platform heeft, Is het in mijn optiek niet aantrekkelijk om aan een soortgelijk project deel te nemen.

 

Mocht je tijd hebben is een samenvatting of visie op zon soortgelijke organisatiestructuur altijd interessant in het topic

http://onearmy.world/community/forums/topic/a-policy-for-project-kamp/

 

 

new
27/05/2019 at 14:34

Hoi,

Dank voor je toevoeging. Ik heb me hier aangemeld ooit om een shredder te bouwen, maar heb het momenteel te druk met een leefbaar huis maken dus dat is even in de ijskast gekomen. Mocht je eens in Groningen zijn, stuur me dan een PM. Drinken we even koffie 🙂

warrior
27/05/2019 at 16:17

Hoi Wouter @wgroenewold ,

Goed om te horen dat de ijskast er dan in ieder geval alvast staat 😉 .

Tegen de tijd dat je huis af is heb ik hopelijk ook het Nederlandse forum (al ruim) af. Mocht je dan hulp nodig hebben om toch die schredder nog te bouwen zijn er vast mensen die je er graag bij helpen.

 

Kom niet zo vaak in het hoge noorden, maar koffie: check.

Ik zorg dan wel voor de koekjes!

warrior
17/07/2019 at 12:08

UPDATE:

Deze topic gaat binnenkort verhuizen naar een eigen Nederlandstalig platform (binnen de PP-gemeenschap uiteraard).

wordt vervolgd!

 

PM me als je nu al meer wilt weten 😉

Viewing 18 replies - 1 through 18 (of 18 total)

The topic ‘Vrije uitloop Nederlanders (free-roaming Dutch)’ is closed to new replies.

Support our projects on Patreon so we can keep developing 💪