Forum Replies Created

Viewing 1 replies (of 1 total)
sort on most likes
starter
18/09/2020 at 10:12
0

Ik zie niet hoe ik hier iets nieuws moet schrijven maar vindt hier
een plek waar ik iets kan typen. Kijken of het ergens terecht komt!

Hier is wat ik bedacht heb.

Het is een nautische maakgemeenschap en ambachtelijk

kenniscentrum. Hiermee brengen en houden we historische

bedrijfsvaartuigen in de vaart en maken transport over water

met de mooie oude bootjes waar iedereen blij van wordt mogelijk.

Ik zeg “we” omdat ik een samenwerking aangegaan ben met

Cyril Stom en zijn bedrijf De Crealisatie Coöperatie.

De plannen zijn geschreven en ik ben nu een lijst aan het maken

van bedrijven en bezigheden met bijbehorende gebouwen. Zo

krijgen we een idee van hoe groot dit kan zijn en hoe het er uit

gaat zien.

Ik stel mijn kennis en kunde als ambachtelijk meubelmaker en

restaurateur ter beschikking. Voormalig vrachtschip Zeus, waar

ik een grote collectie ambachtelijk gereedschap heb liggen dient

als vertrekpunt. Cyril heeft met zijn bedrijf meerdere

maakgemeenschappen opgezet en heeft daarvoor nu een beproefd

draaiboek liggen. voor een bottem up organisatiemodel

We hebben bedacht dat we om te beginnen verbinding

leggen tussen Amsterdam Zaandam en Wormer waar Zeus ligt.

Hoe werkt het?

Het kenniscentrum hebben we nu gevestigd op voormalig vrachtschip

Zeus. Het schip uit 1924 mag erfgoed heten en het heeft een gunstige

ligplaats in de Zaan bij de historische pakhuizen vlak voor de Zaanbocht

en net na de Zaanse Schans. Mijn kennis moet nu gaan groeien

door aanvulling van de mensen die nog over de kennis beschikken uit

de tijd dat verspilling geen optie was en de dingen lang mee moesten

gaan. Ik verheug mij daar op. De kennis vrij delen en in de praktijk brengen

zal op Zeus al kunnen gebeuren door de mensen die willen komen

leren. Op, in, en aan het schip is genoeg te doen. Er zijn ook aanbiedingen

van schepen die eventueel gebruikt kunnen worden voor transport.

De kennis en kunde direct op een scheepje wat voor transport ingezet

kan worden toepassen is het mooist maar ik wil daarvoor eerst al wat mensen

die ambachtelijke kennis op willen doen op de lijst hebben zodat er vlot

resultaten kunnen zijn.

Met de Zeus en het kenniscentrum aan boord is de Nautische

maakgemeenschap al een feit. Met de Crealisatie en de

betrokkenen bij gemeente Wormerland Zaanstad en Amsterdam

gaan we kijken naar een plaats om het groot op te zetten.

Bedrijvigheid en werkgelegenheid in een “ volledig op bestaande

materialen draaiende maakgemeenschap” kan dan serieuze vormen

aannemen. Doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en

sociaal ondernemen worden en passant gehaald. Degelijk handwerk

aan kunnen bieden wil ook nog wel eens plek geven aan mensen

die nu maatschappelijk buiten de boot vallen. Materialen en kennis

vinden hun weg terug de maatschappij in en wat aan het verloederen

was kan weer gaan blinken.

Het transport over water tot slot. Als we eenmaal wat bootjes

aangepakt hebben dan kan daar mee gevaren worden. Over

water gaat dat langzaam en transport over water is qua

energiegebruik de zuinigste oplossing. Hijs een zeil en elke

andere manier heeft het nakijken. Nu komen de geweldige

mogelijkheden die ons ter beschikking staan door de communicatie

middelen waar we tegenwoordig over beschikken van pas.

Wie wil varen en wie wil dat iets ergens komt is zonder

tussenpersonen zelf organiserend bij elkaar te brengen. Aardappelen

kool en alle mooie dingen van het land kunnen hun weg naar

een afgesproken verdeelpunt of evenement wat daar omheen

georganiseerd is vinden. Biologische winkels kunnen

bevoorraad worden. Hout van de zaagmolen kan naar de

meubelmakers. Bier van de kleine brouwerijen kan mee en, omdat

er geen haast is, kan ergens onderweg best iemand instappen om een

stuk mee te varen. Het water kan alles en iedereen bij elkaar brengen.

Onderweg worden de dingen besproken in rust en vrijheid. Je vindt

ontspanning en rust terwijl je de samenleving van dienst bent.

Er kan vergaderd worden. Er kunnen cursussen gegeven worden, musea

bezocht, enz. enz.

Het verdienmodel is wat mij betreft evident. De winst streeft

uitdrukken van die winst in geld voorbij. Toch zal ik vooralsnog regelmatig

eurogeld toe moeten werpen aan de fossiele instellingen die enkel met

dat product, geld in de strikte zin is het niet meer, tevreden te stellen zijn

Het was uit gewetensbezwaren dat ik begin dit jaar gestopt ben met

opdrachten aannemen om een plan te verzinnen waarbij ik weer helemaal

gelukkig deelnemer aan de samenleving kon worden. Ik wist toen niet of dat

zou lukken maar kon niet verder gaan met geld weg halen bij mensen die graag willen hebben wat ik graag wil maken. Zij en ik delen een belang wat door eurogeld niet meer behartigd wordt. Dat is belang bij behoud.

Behoud van wat door mensen voor mensen gemaakt is. Dingen die

in het gebruik groeien in schoonheid. dingen die gerepareerd kunnen

worden. De zaken en gelegenheden die genegenheid en behulpzaamheid opwekken in plaats van jaloezie en hebzucht. De euro is voor mij “belang bij vervanging”.  De bergen vervuiling zijn het product van dat vervangingsbelang.

Waar ik dat geld wel voor ga vragen is lesmateriaal en lezingen. Ik wil alleen kosten in rekening brengen bij bedrijven en instellingen. Ik wil dit soort geld niet meer aan mensen vragen voor wat dan ook omdat ik daar geen menselijk belang mee dien.

Wij moeten weer water kunnen putten met een emmer

in plaats van gedwongen te worden dat te doen

met een plastic vergiet.

met hartelijke groet,

Albert van Iperen.

Viewing 1 replies (of 1 total)